Tillykke Depet - Selvmordspolitikken i fremtiden
Written by
Bambi-Manden
22. apr 2010 23:05
Tillykke med de 9 år DepNet.
Jeg synes projektet er virkelig godt, og jeg vil til enhver tid forsvare DepNet i medierne, når nyhedsjournalisterne vil sælge aviser på forargelse over, at DepNet betaler deres specialister mm. Jeg finder dette fokus fra medierne decideret umoralsk, set i lyset af hvor meget hjælp DepNet er for mange. Bliver de samme nyhedsjournalister også forargede over, at de praktiserende læger får løn .. . næppe.
Men en fødselsdag skal ikke kun være ros og laurebær, det er også vigtigt at se fremad, og overveje hvordan tingene kan gøres endnu bedre.
Vi ved alle, at selvmordstanker er et af de centrale symptomer på depression (også ifølge ICD 10). Derfor er det måske ikke den rigtige politik, at undgå emnet på DepNet chatten. Mange er nu bange for at tale om emnet, efter DepNet har understreget (med bl.a. en skriftelig advarsel til mig), at der i "Brugeretiketten" står, at man skal henvise selvmordstruede til "Livslinien", og undgå at gå ærligt ind i emnet, ved glide af med et "jeg kan godt høre, du har det dårligt lige nu".
Jeg kan kun tage afstand fra denne metode/holdning, og er overbevist om, at den endda kan være farlig, da denne type pædagogisk distancering, altid bliver opfattet følelsesmæssigt som en afvisning af den, det går ud over.
Ved at undgå emnet, og yderligere distancere sig efter de pædagogiske foreskrifter i "Brugeretiketten", skaber vi farlige situationer. Jeg var selv på chatten en sen aften for nylig. Der kom en bruger, som var deprimeret og derfor tænkte på selvmord. Jeg måtte desværre sige, at jeg ikke kunne gå ind i det, og henviste til "Livslinien" ifølge "Brugeretiketten". Brugeren blev meget ked af det, og kunne naturligvis ikke bruge Livslinien, da den lukker kl. 23.
Hele ideen bag DepNet politik kunne være, at man tror, at man ved at lægge låg på og henvise til "specialisterne" på Livslinien, kan undgå "forkert og fatal" kommunikation på DepNet. Jeg tror ikke selvmord er noget man kan skubbe folk ud i på en chat. Jeg tror selvmord i hovedsagen er en sag imellem én selv og livet. Det er et spørgsmål om, hvorvidt man inderst inde synes, livet er værd at leve.
Hele tabuiseringen af området. får bare folk til at føle sig afviste og uacceptable, og det er nok ikke nogen hjælp i den situation.
Vi må heller ikke glemme, at "Livsliniens" medarbejderer bare er frivillige, ofte direkte fra gaden, evt. med en pædagogisk uddannelse, en kort intro eller lignende. Det kan også studerende, der har brug for et lille plus i CV'et.
Jeg vil ikke nedgøre "Livslinien", men jeg tror ofte disse mennesker ved mindre om selvmord i relation til depression, end folk herinde gør.
Livslinien har jo også deres eget værdigrundlag. Det kan vel ikke helt udelukkes, at "Livslinien" er en del af den meget problematiske kristent inspirerede del af den danske etiske diskussion. I den sammenhæng kan man godt nævne, at etisk råd er berygtet for at have særdeles rabiate medlemmer, der helt tilsidesætter den offentlige diskussion om fx aktiv dødshjælp, og udelukkende promoverer deres eget såkaldt kristne værdigrundlag, et værdigrundlag mange ikke deler i dag.
Med håb om en konstruktiv diskussion, der fører til en mere konstruktiv tilgang til emnet "selvmord og depression" generelt.
KH
Bambi-Mánden
Opdagede lige :
Written by
Bambi-Manden
22. apr 2010 23:21
Jeg ser lige at "Livslinen" ikks længere står i "Brugeretiketten", men at der nu henvises til fx egen læge. jeg tror de har stået i etiketten indtil for nyligt.
Jeg så til gengæld denne anbefaling i "Brugeretiketten", til hvad man kan sige til en selvmordstruet på chatten :
"Hvis du fortsat føler dig generet, er det en erfaring at det virker godt at ignorere budskabet totalt. Når du ignorer det, udslukker du det. Du skal være konsekvent i ikke at svare på noget."
Jeg må indrømme, at jeg personligt finder disse råd decideret farlige, egoistoske og direkte umoralske.
De afspejler efter min mening, en tidsånd der peger i retning af følelsesmæssig kulde og afstumpethed overfor sine medmennesker, og en næsten psykopatisk dyrkelse af sit eget "rum".
KH
Bambi-Manden.
Selvmordstanker er normalt herinde...
Written by
Anonym
23. apr 2010 00:22
Synes i det hele taget er åndssvagt, at man nu lige pludselig ikke må skrive om det mere. Det er jo en del af vores hver dag, dog nogen mere end andre.
Hvis jeg ikke kan skrive om det herinde, hvor skal jeg så gøre det henne. Og må man heller ikke skrive om, at man er selvskadende..?
Det er jo som sagt en del af det at være depressiv... samt mange andre psykiske lidelser, at man har selvmordstanker- de kommer og går ligesom "normale" mennesker har hovedpine...
Noget der så egentlig undre mig er, at Livslinien ikke har bemanding på døgnet rundt. Mener de, at man ikke har selvmordstanker eller lign efter 23.00- Hmm
Synes stadig man skal kunne skrive om emnet, ellers er der vel for mange ikke ret meget at skrive om.
Svært emne
Written by
AnjaM
23. apr 2010 08:51
Jeg er meget enig med Diddah, Selvmords tanker skal ikke forties. D
og har jeg personligt svært ved folk der kommer ind på chatten med disse tanker, for det er som om, idet de logger ind, så flyttes ansvaret for deres liv fra dem selv og over på de andre der er på chatten. Det bliver vores opgave at overbevise dem om livet er værd at leve, men vi kan ikke altid hjælpe hinanden optimalt fordi vi selv har det skidt, og så har jeg ofte oplevet af vedkommende så udbryder at så er det jeres skyld hvis jeg dør, eller når jeg ikke kan få hjælp, så er der slet ingen håb.
Disse udtalelser rammer mig hårdt, for jeg har svært nok ved at tage vare på mit eget liv, og når jeg er på chatten er det ofte fordi jeg selv har det skidt, så når andre så overdrager ansvaret for deres liv til mig, så går selv endnu længer ned med flaget, fordi jeg bruger mine kræfter på dem, men det er kræfter som jeg skulle have brugt på mit eget liv, så ender med de får det bedre og jeg får det værre.
Idet jeg sidder og skriver det her til jer nu, så føler jeg mig ekstremt egoistisk, for selvfølgelig skal man hjælpe andre mennesker hvis man har mulighed for det, og jeg lytter gerne til andre på chatten. Jeg magter bare ikke ansvaret for andres liv, jeg er ikke gud (hvis vedkommende findes) Jeg kan og vil ikke have ansvaret for om andre lever eller dør.
Jeg kan langt bedre håndtere Selvmordstanker i andres dagbøger, for her føler jeg ikke jeg sidder med deres liv i hænderne, her er det ofte folks egen måde hvor på de prøver at skrive sig ud af disse forfærdelige tanker, og jeg som læser kan vælge at skrive til dem hvis jeg har overskud, men hvis jeg ikke har så kan jeg lade være .
Mvh Anja
Helt enig!
Written by
AngryII
23. apr 2010 20:39
Jeg er helt enig med dig Bambi!
Hvis man ikke kan snakke om selvmordstanker herinde, HVOR KAN MAN SÅ!?
Jeg tror depnet er bange for at pludselig skulle stå til "ansvar" for at nogle begår selvmord fordi de har været på chatten og talt med nogle om det.
Men jeg tvivler også stærkt på man kan drive folk til selvmord herinde ved at tale om det, tværtimod!
Det er i forvejen et tabu emne at være psykisk syg, lad os ikke få endnu mere berøringsangst ved at nægte at tale om selvmord, som ja, ER en stor del af mange menneskers liv herinde!
Finder også Depnet´s råd om, hvordan vi kan takle folk der taler om selvmord, for meget dyssociale og bestemt ikke fungerende!
Jeg kan forstå at det er et problem at folk gentagne gange truer med selvmord herinde, som en måde at få opmærksomhed på, for ja det sker nogle gange, har jeg oplevet på egen hånd.
Og det kan være svært at skelne mellem hvem der faktisk sidder og er ved at springe, og hvem der gør det fordi det er den eneste måde de kan finde ud af at kommunikere på..
Men det må der findes en løsning på problemet, det eneste der er sikkert er i hvert fald at løsningen IKKE er at forbyde folk at tale om selvmord og så tilmed true med at lukke folks profiler herinde som en konsekvens af det!
Det helt ude i skoven!
Depnet? TAG JER SAMMEN!!!!
Ang selvmordstanker, cutting og chatten!
Written by
Teresa
24. apr 2010 11:36
Nu vil jeg lige komme med mit besyv!
Jeg er bestemt heller ikke tilhænger af at man tier når man har selvmordstanker. Men måske er chatten ikke stedet det skal gøres... Måske er det til tlf-damen på psyk skadestue... eller til vennen på msn eller vi beskedfunktionen på sindnet.dk.
Jeg vil lige fortælle min egen oplevelse med folk der fortæller at de har selvmordstanker på chatten og bid mærke i at, hvis det er noget er skal accepteres, må ALLE snakke om det. Inkl nye på chatten vi slet ikke kender eller har nogen anden forbindelse til.
Nu bruger jeg ikke chatten så meget for tiden men i tiden op til jul brugte jeg den meget og jeg var virkelig syg. Svær angst, depression og selvmordstanker, jeg kunne slet ikke tåle det mindste pres eller lign. Som jeg skriver på et tidspunkt i én af mine DB´er... Den mindste spænding, selv i et børneprogram kunne give mig angstanfald.
En dag på chatten kom en ung pige ind og efter hun et par gange havde skrevet i fællesforum uden at få svar, skrev hun direkte til mig. Hun skrev at hun havde selvmordstanker og havde brug for én af snakke med om det. Jeg kunne bare mærke at jeg slet ikke magtede det, min angst øgedes og jeg fik det vildt skidt. Hun spurgte så om hun ikke nok måtte få mit telefonnummer, og skrev flere gange "please må jeg ikke nok" til mig. Jeg skrev nej flere gange og jeg fik det vildeste panikanfald og måtte skrive hurtigt til én af de andre i chatten noget ala: "xxx har det svært, tal med hende"... Netop fordi ordet selvmord var inde over lagde dét det vildeste pres på mig... Jeg måtte forlade chatten og undgik hende når jeg så hun var på de næste dage.
Hvis hun bare havde skrevet: Jeg har det rigtig skidt, kan vi snakke, så kunne jeg meget bedre sige fra uden at jeg selv væltede ved det.
Ligemeget hvad... når et menneske siger eller skriver til én: "Jeg vil begå selvmord" eller "Jeg har selvmordstanker" Så får den person lagt et ansvar på sine skuldre... det er ikke noget man vælger selv, men loven siger at man SKAL handle hvis man mener det er en reel trussel. Hvilket man aldrig kan bedømme på en chat eller hvis man ikke kender folk meget meget godt. Det er en MEGET dårlig cocktail når personen der får ansvaret selv er ustabil og nogle gange handlingslammet eller som depression til tider gør én: Ligeglad...
Generelt ang cutting syntes jeg det er ok at man skriver at man "trænger" til det... Jeg har dog slet ikke lyst til at læse offentligt i DB´er om dét i detaljer, da jeg selv syntes at fx barbérblade, blod og dét at skære er noget jeg slet ikke kan holde ud at tænke på... Så må folk holde DB´en privat hvis det skal skrives i detaljer. En kommentar om at de har gjort det er ok syntes jeg.
Jeg vil dog tilføje at jeg ikke kunne drømme om at "melde" nogen til depnet pga sådan noget hér... Men jeg kan godt forstå at der er nogen der til tider har følt der var behov for det.
*kram* til alle fra Teresa...
Livslinien
Written by
tinamusen
24. apr 2010 14:44
står under Akut hjælp som en af de øverste, under alarmcentralen.... Der tror jeg hele tiden den har stået.
Tina
Selvmord på chatten...med andres liv i sine hænder
Written by
Anonym
30. apr 2010 20:57
Selvmord på chatten er jeg heller ikke tilhænger af, hvert fald ikke når det bliver sådan som Teresa beskriver det.
For flere måneder siden var jeg selv ude for det sammen med 2 andre på chatten, hvor en person kom ind og beskrev at hun ville slå sig selv ihjel. Os 3 på chatten prøvede at hjælpe hende i alle mulige retninger, men hun ville ikke høre, så smuttede de 2 andre og jeg fortsatte med at snakke med hende om forskellige ting, fandt telefonlinier, hvor hun kunne snakke med nogen, men det var lige meget hvad, så var hun ikke til at rokke og pludselig loggede hun af og så sad jeg med den der klamme følelse af, at JEG stod med hendes liv i mine hænder, selvom jeg havde gjort alt for at hjælpe hende.
-Hvis det er sådan man vil fortælle omverdenen, at man har besluttet sig for at det skal være slut, så synes jeg fandme ikke, at man sætte sig på en chat og få dem der er på chatten til at gøre alt for en, hvorefter man bare logger. DET ER IKKE FAIR....!!