Debatindlæg

Debatforum:  Fokus på depression

Sover alt for meget!

Written by Pernille2289 3. jan 2014 22:51

Jeg tager citalopram 20 mg for depression, og har så fået en recept på mirtazapin hvor jeg tog den første pille i går. Og en af bivirkningerne er, at man bliver sløv. Det skal jeg love for! Går konstant i en zombie lignende tilstand og sov i går sammenlagt 18 timer. I dag nok 15.
Nogle der har prøvet det samme?

Den sløvende virkning aftager efterhånden!

Written by irsten 4. jan 2014 09:20

Hej Pernille

Skal du tage både Citalopram og Mirtazapin? Eller er det meningen, at du gradvist skal gå over til Mirtazapin?

Da jeg for ca. 1 år siden begyndte på Mirtazapin, sov jeg også virkelig meget til at begynde med. Men det var jo bare dejligt at sove fra dårligdommen!

Mirtazapin er jo et såkaldt SNRI (forstærker virkningen af to signalstoffer, nemlig serotonin og noradrenalin). Men derudover påvirker Mirtazapin histamin-receptorerne, hvilket giver en virkning, der minder om gammeldags allergi-piller, der jo var kendt for at virke sløvende.

Jeg kan berolige dig med, at den sløvende virkning efterhånden aftager. Men det er sikkert lidt forskelligt, hvordan det virker på folk. Det sløver måske mere hos nogle, end hos andre. Nu, hvor jeg har taget Mirtazapin i et år, sover jeg ca. 10 timer pr. nat, og det er lige i overkanten. Heldigvis kan jeg trappe ned i dosis i sommerhalvåret, og da vil jeg nok kunne klare mig med 8 timers søvn.

For mit vedkommende har det været rart at få en god og sammenhængende nattesøvn. Jeg føler mig faktisk klar i hovedet, når jeg er vågen.

Mange hilsner

Irsten

Det halve af en kvart

Written by hesthansen 12. aug 2014 15:33

Jeg fik for et par år siden ordineret Mirtazapin mod søvnløshed og som erstatning for alm. sovetabletter (Imozop). Og, halleluja, jeg skal da lige love for det er krasse sager, gad vide hvilken reel målgruppe det stads af noget medicin er lavet til? Som udgangspunkt skulle jeg også tage en halv af en 15mg's tablet. Det gjorde jeg så én gang og har aldrig gjort det siden: den følgende dag "væltede, gyngede og snurrede" jeg rundt og var så meget ved siden af mig selv, at jeg måtte gå hjem fra job før tid. Så lagde jeg det gift på hylden i en rum tid, men har så eksperimenteret lidt i dosis i svære søvnløse perioder. Her er jeg kommet frem til, at jeg kan klare at tage det halve af en kvart - ja, altså 1/8 del tablet. Det gør, at jeg lige akkurat kan falde i søvn, men vågner efter et par timer igen. Næste dag er mine øjne meget lysfølsomme og jeg er lettere omtåget og svimmel. Så jeg spørger bare igen; hvem hulan er sådan noget krasbørstigt stads dog beregnet på? Det må da være tænkt til personer med meget udadreagerende adfærd sådan som det sløver ellers "almindeligt fungerende" mennesker. Har ingen erfaringer med vægtøgning eller andet i den retning. På pakningen kan jeg se, at de er udleveret ultimo 2012, 30 stk. og jeg har stadig 14 tilbage i pakken. De bliver ikke spist af mig i hvert fald!!! Så hellere ligge søvnløs og lytte til nattens mange forunderlige lyde ;-) Hilsen Inge

Tag ikkke medicin, som du ikke har behov for!

Written by irsten 12. aug 2014 17:25

Hej Inge

Du spørger, hvem hulen Mirtazapin er lavet til.

Det kan jeg nemt svare på. Det er lavet til depressive mennesker, og hvis man ikke har en depression og heller ikke har behov for at tage antidepressiv medicin forebyggende mod depression – ja, så er det ikke nogen god idé at tage den slags medicin!

Jeg har taget Mirtazapin i lidt over halvandet år, og jeg har det fint. I den mørkeste vintertid er jeg nødt til at tage 45 mg, og om sommeren kan jeg klare mig med 22,5 mg.

Man skal aldrig tage medicin, som man ikke har brug for!

Jeg undrer mig nogle gange over, at raske mennesker kan finde på at tage den slags medicin. Det må jo skyldes, at medierne fejlinformerer om det. Nogle gange kan man læse, at såkaldte ”lykkepiller” burde tilsættes drikkevandet, så vi alle sammen kan blive lykkelige!

Det er selvfølgelig noget forfærdeligt sludder.

Sagen er, at hvis raske mennesker tager antidepressiv medicin, så kan de risikere at få en depression.

Nå ja, jeg betragter godt nokmig selv som rask, men jeg har altså et behov for at tage Mirtazapin forebyggende. Ellers bliver jeg syg.

Du har åbenbart fået anbefalet Mirtazapin mod søvnbesvær. Jeg tror ikke på, at det er nogen god idé.

Den sløvende virkning skyldes, at Mirtazapin påvirker histamin-receptorerne. Men det gør køresyge-piller også, så vidt jeg ved. Så derfor må det være bedre at tage nogle køresyge-piller. Så er du fri for den antidepressive virkning, som du ingen brug har for, eftersom du er rask.

Mange hilsner

irsten

Mirt

Written by Hut777 24. sep 2014 21:32

Har taget Mirtazapin i et par måneder. Tager 7,5 mg og det hjælper mig til en bedre søvn uden at det hverken slår mig ud eller påvirker mig dagen efter. Jeg tager det primært for at hjælpe til bedre søvn. Jeg overvejer at trappe lidt op da jeg ikke synes at have så god effekt af det længere, men jeg får uro i benene så det kan være svært at falde i søvn flere timer efter indtag, så det er en balance gang. Et varmt bad hjælper dog mod denne bivirkning hos mig.

hjælp mig lidt

Written by Anonym 25. sep 2014 00:51

Jeg ha hver op på 30mg af camper og kun ikke mærke noget forskel på min søven

hjæpl på min dep

Written by Anonym 10. okt 2014 02:45

fik det Mirtazapin mod søvnløshed 15 mg da jeg ca 3-4 år ikke kun sove ha ellers får noge sove piller af min læge kom tilbag til dp og de to dem hjæpl ikke på jeg ikke kun sove kom op på 30 mg oplive ikke nogee ting ved af ta dem men de hjeæpl på min dep så jeg skul ha dem og kun dem og det er et år til feb af jeg ikke ha ta dem i 1 år

3 måneder på Mirtazapin 30mg

Written by fbh71 10. okt 2014 20:51

Jeg har nu kørt med Mirtazapin i nu et år, og de sidste 3 måneder været på 30mg, før 15mg. Det er bare ikke hjulpet hos mig end at mine omgivelser siger at jeg har fået det bedre. Jeg synes bare ikke det fungere, er nu meget træt og tit har koncentrations besvær og får angst uden forvarsel. Mørket falder på går det da fint nok til jeg skal sove, men jeg sover ikke særlig godt siden jeg gik op i dosis. Lægen vil bestemt ikke ændre på den. Blodprøver må jeg vente på at få lavet, men jeg får de vitaminer og mineraler jeg skal bruge, især D vitamin ogfiskeolie, men måske jern og Q10, ved jeg ikke om jeg får eller mangler. Om Mirtazapinen uddriver disse mineraler og vitaminer ved jeg ikke, men jeg er sikker på at mine levertal er for høje, og det er sket efter jeg begyndte på Mirtazapin sidste år.