Debatindlæg

Debatforum:  Fokus på depression

Perikon og vægtøgning

Written by Gitte86 3. sep 2014 20:28

Hej :)
Mit humør har været dårligt på det sidste, så startede for ca 14 dage siden på at spise piller med Perikon. Jeg spiser 3 om dagen, da jeg har læst på nettet at 2 ikke er nok, selvom det er det der er anbefalet på nettet.

Men sagen er den, at jeg føler mig utroligt oppustet. Jeg har også taget næsten 2 kg på og min vægt plejer at ligge meget stabilt.
Kan det være pillerne?
Det skal lige siges, at jeg taget eltroxin mod stofskiftet. Ved ikke om det perikon kan have indflydelse på det.

Gitte

Pas på!

Written by irsten 4. sep 2014 08:36

Hej Gitte

Jeg har aldrig hørt, at perikon skulle have indflydelse på vægten. Jeg har taget perikon i ca. 10 år, uden at tage på. Nu får jeg det lægeordinerede Mirtazapin, og jeg kan virkelig mærke, at det påvirker vægten, hvis jeg ikke hele tiden passer på.

Det er jo netop en af fordelene ved perikon, at det ikke giver vægtøgning.

Du skriver, at du tager tre piller dagligt. Jeg vil lige minde om, at den anbefalede dosis også vil afhænge af, hvor meget perikon-ekstrakt der er i den enkelte pille. Det er forskelligt, afhængigt af hvilket mærke der er tale om.

Men der er jo også ulemper ved perikon, og en af dem er jo, at det kan reagere uheldigt på evt. anden medicin. Det var netop årsagen til, at jeg var nødt til at skifte.

Du skriver, at du også tager Eltroxin. Inden man begynder på perikon, skal man altid undersøge, om det kan forenes med den lægeordinerede medicin, man tager.

Jeg har desværre ikke tid lige nu til at finde oplysninger om, hvorvidt Eltroxin og perikon kan forenes. Men hvis jeg var dig, ville jeg i en fart finde ud af det. Sådan som jeg er orienteret, er stofskifteproblemer noget kompliceret noget. En ubalance påvirker også psyken − og vægten!

Mange hilsner

Irsten