Debatindlæg

Debatforum:  Behandling

udtrapning af venlafaxin

Written by Enel82 4. sep 2015 21:10

Hej.

Jeg har Været på venlafaxin i ca to år mod svær depression. Jeg er sammen med egen læge trapper langsomt ned det sidste halv år fra 375 mg.

Jeg har det sidste lange stykke tid været nedslaget til at hælde kugler ud af 37,5 mg fordi jeg fik det voldsomt skidt hvis jeg stoppede på den dosis.

Jeg har de sidste fire dage formået intet at tage og har "kun" få bivirkninger for første gang.

Jeg er dog bekymret for hvor længe jeg kan forvente at have svimmelhed og irritabilitet??

Må jeg høre om jer andres erfaringer med dette præparat?

Det er IKKE gået for stærkt. Jeg undrer mig meget over hvorfor det ikke findes i mindre dosis når man ved det er så svært at komme ud af.

Det går over

Written by Ppb 20. sep 2015 10:35

Det er virkelig kraftige bivirkninger i venlafaxin men det går over efter 1-2 uger max. Jeg trappede selv ud og ind i andet medicin MEGET hurtigere end du har gjort og det var forfærdeligt i nogle dage men du kommer igennem det.

Venlafaxin

Written by KiaGee 16. nov 2015 13:27

Hej..
Jeg er selv stoppet med venlafaxin efter 3½ år. Jeg trappede ned over 10 måneder, samme metode som du, ved at tage kugler fra. Nu ved jeg ikke hvilken dosis du er på, men jeg havde ekstrem mange ophørssymptomer som gik over i seponeringssyndrom. Jeg var fysisk syg i omkring 6-7 måneder hvor jeg gik igennem helved. Jeg har været medicin fri i snart et år nu og døjer stadig en del med bivirkninger især svimmelhed, angst, nerveforstyrrelser, øjnforstyrrelser mm, men er ikke fysisk syg i form af opkast, ekstrem svimmelhed og stød længere.
Venlafaxin er noget af det sværreste medicin at komme ud af og derfor skal man virkelig hænge i, fordi det påvirker ens krop så meget. Det er selvfølgelig forskelligt hvordan nogle oplever ophør, nogle tager det rigtig lang tid for, andre ikke. Jeg har set en masse dokumentarrer, læst enormt meget og virkelig gået ind i hvad det er for noget medicin jeg har taget og det er ikke uhørt at det tager flere år før man bliver "sig selv" igen. Rigtig god vind fremover, du skal være velkommen til at spørge hvis der er noget :)

Vh Kia

Venlafaxin

Written by Findesigge 16. nov 2015 16:44

Som Kia skriver, er det meget forskelligt, hvor stærkt man reagerer på medicinen - og på at stoppe med at tage den. Går der mere end et par uger, bør du kontakte en psykiater, ikke en alm. læge, men en psykiater.

Mvh.

Venlafaxin

Written by loba 18. jan 2016 15:12


Jeg trappede ud af Effexor over 7 mdr i år 2013.Endte med at sidde og sortere kugler som andre brugere.For dårligt at man ikke kan få en pille på f.eks.18,5 mg.Effexor.Jeg trappede helt ud i Juli md 13.Delte kugler hver dag.Var på 225 mg.fra starten af.Den 1 August kom den store dag.Jeg gik på 0 mg.Det gik fint i 17 dage.Jeg fik det pludseligt så underligt da jeg sad blandt venner i byen.Humøret sank ,jeg ville hjem og gemme mig,sove.Næste dag var jeg helt grå i hovedet,fjern,træt,følte en ny depression.Tog en Diazepam,og græd og græd.Næste dag,mandag måtte min søn køre mig til Psykiater,og det endte med jeg igen igen kom på Effexor,først 75 mg,nu 150 mg.Var det abstinenser eller sygdom ??? Føler mig skæv og fjern på Effexor,men kan ikke komme ud af dem.Prøvet pt.Brintellix 5 mg og 75 mg Effexor,bliver mere klar,men har kvalme.Gik jeg op på 10 mg Brintellix blev jeg hundesyg af kvalme.Har snart ikke mere håb tilbage.Prøvet snart alt,og alle præparater imod min depression.Håber der er nogen herinde der kan hjælpe.Kh.Loba

Venlafaxin

Written by Skumfidus 7. feb 2016 06:45

Jeg var ikke på Venlafaxin ret længe så have ikke udtrapnings problemer. Jeg stoppede pga diarré som bivirkning. Har prøvet mindst 4 forskellige anti-depressive. Skulle nok ikke ha droppet den sidste Escitalopram, men synes jeg levede i en osteklokke og efter udtrapning er jeg sluppet af med angsten. Er dog ret deprimeret og har pt mistet håbet om at komme ud af den.

.

Written by Sreddy100 14. feb 2016 13:52

Omkring 2 ugers helvede skulle jeg igennem. Men det var det værd. Det kan jeg se nu. Der var intet at hente i den medicin og formentlig ikke i noget kunstigt medicin for mig, da jeg tror jeg har været hele vejen rundt.
Jeg tog 3 gange 75 depot, og trappede gradvist ud. Det helt store helvede kom lige 2 dage efter allersidste mini-dosis. Men man kommer igennem det.

Jeg håber meget på de nye resultater med Ketamin eller hvad det var, hvor man oplevede sensationelle resultater, men hvor menigmand sikkert kan vente 5 år før det er tilgængeligt. Cannabisolie er vist også interessant i forhold til helbredelse.

Jeg kommer aldrig til at opnå forbedringer med den type antidepressiv der er på markedet nu i hvert fald

Til KiaGee

Written by lotte1964 25. dec 2017 21:17

Hej Kira
Jeg vil hører om du vi skrive til mig, jeg nogle spørgsmål omkring din udtrapning af Venlafaxin. Min søn er trappet ud og har mange af dine sympyhomer. Jeg vil meget gerne hører hvordan du har det i dag ? og du ved helt sikker hvor hårdt det er og om du gjorde noget som særligt hjalp dig

BH Lotte

lottereinert@gmail.com

Nedtrapning af Venlafaxin - åbning af depottablet

Written by Venla1 3. maj 2018 16:14

Hej med jer

Jeg har taget Venlafaxin med stor succes i 3-4 år (kun 75 mg, men stor effekt). Nu vil jeg dog prøve at se, om jeg bliver ved med at have det godt, hvis jeg trapper ned eller helt ud.
Ifølge min læge skal man trappe ned med 25 % ad gangen. Men det kan jo ikke lade sig gøre, når man får 75 mg). I Tyskland kan man få piller med 50 mg, men desværre ikke her i DK.
Jeg kan se, at nogle af jer skriver om at åbne depottabletterne og hælde noget af indholdet ud..?
Ved I, hvorfor der udtrykkeligt advares mod dette i Indlægssedlen? Der står "Depotkapslerne må ikke tygges eller åbnes." - og 'ikke' er fremhævet med fed ...
Det må da ellers være den perfekte løsning!

Advarslen

Written by Findesigge 13. maj 2018 18:28

Sandsynligvis er det fordi depotvirkningen er afhængig af, at kapslerne opløses i mavesækken.
Spiser man kuglerne direkte, kunne man forestille sig, at det kan udløse eksempelvis serotoninsyndrom. Derfor skynder fabrikken sig at skrive sådan en advarsel, så de ikke risikerer at blive pålagt ansvar for et eventuelt ulykkestilfælde.
Så pil bare kugler ud, men lad være at spise dem direkte. Altså, luk kapslen igen når du har det rette antal kugler og slug den som du plejer.
Mvh.