Debatindlæg

Debatforum:  Snakkeforum

Sertralin

Written by septembersol 1. okt 2019 19:15

Kære alle jer

Jeg er ny herinde og søger derfor lidt råd fra jer, som måske er mere erfarne end jeg selv. Jeg er en kvinde på 36 år og jeg tror det her er min første depression, men jeg er faktisk lidt usikker. Det er i hvert fald første gang jeg har været så langt nede i så lang en periode. Har grædt hver dag siden jeg gik op sommerferie, hvor jeg jo endelig havde tid til at slappe af, men det var som om alle følelserne kom op til overfladen, da jeg netop fik fri og det sendte mig ned i et dybt mørke, hvor jeg sidenhen ikke rigtig har kunnet komme op fra.

Jeg var hos lægen flere gange, da jeg var sikker på at trætheden og udmattelsen, måtte skyldes noget fysisk. Men alle mine prøver var i fineste orden....efter 3 måneder i det her hul og hvor det næsten har været umuligt for mig at samle mine tanker, tænke kreativt, arbejde, være social eller bare være til - gik jeg til lægen igen. Denne gang udskrev hun så Sertralin til mig - 50 mg.

Jeg havde pillerne liggende i 14 dage, for jeg var så meget i tvivl om jeg virkelig skulle ned af denne vej, bange for om jeg nogensinde ville blive fri af pillerne igen og bange for bivirkningerne. Havde I andre det også sådan her?

Jeg fik taget mig sammen til at begynde på pillerne for 6 dage siden, men jeg har stadig så meget angst hver gang jeg tager dem. Det er lidt bedre nu, Indtil videre har jeg haft kraftig kvalme, hovedpine og voldsom træthed. 6 dage er jo ikke meget, så derudover er der ingen ændring i humør, det samme, græder dog ikke som før, det er dog lidt som om følelserne er blevet "coated". Ved I om det går væk eller kommer man altid til ikke at kunne mærke sine følelser igen? Det kunne jo være rart med en mellemting, men jeg ved godt det er svært at styre. Hvornår oplevede I andre fuld effekt og kunne I mærke det fra den ene dag til den anden?

Takker så meget for jeres hjælp....det er rart når man føler sig så alene med det, at have et sted at dele sine tanker.

Det skal nok blive bedre

Written by blå 2. okt 2019 10:01

Godt du er kommet i gang med medicinen. Generelt vil virkningen først sætte ind efter nogle uger, måske 3. Det er i hvert fald min erfaring. Så ha tålmodighed. Ang. "låget over følelserne". Det er efter min mening en del af vejen hvortil du kan blive rask så sindet ikke stresser så meget pga humørudsving. Men alt dette er jo nok også noget du bør tale med din læge om. Vh Henrik

1000 tak

Written by septembersol 2. okt 2019 19:23

Kære Henrik
Mange tak for dit svar.
Ja jeg er faktisk også glad for det nu - selvom jeg var meget skeptisk. I dag på dag 7, kan jeg mærke en forandring. Ikke at jeg jubler eller noget, men efter jeg kom ud af sengen havde jeg langt mere energi end jeg har haft før, var mere positiv og synes faktisk at mit arbejde var flot - det har jeg ikke syntes meget længe. Så et lille lys i mørket i dag som har givet mig et lille håb om at tingene måske kommer til at vende.
Tak for råd og god aften!

Dejligt at du har det lidt bedre

Written by blå 3. okt 2019 09:32

Hej, det glæder mig at du har det lidt bedre. Skriv bare igen hvis du får brug for råd. Jeg lytter gerne. Er selv i medicinering. Kh Henrik

Et skridt frem...to skridt tilbage....

Written by septembersol 3. okt 2019 22:21

Mange tak for det, det er rart - og i lige måde, selvom jeg nok ikke på nuværende tidspunkt kan byde ind med så meget, andet end at lytte....desværre var i går lidt falsk alarm. I dag præcis tilbage til det gamle, mere eller mindre :( Øv...nu troede jeg lige. Så det blev en tung dag med let til tårer og træthed og ingen energi.....men jeg tror så også at jeg kørte mig selv for hårdt i går, fordi jeg red på den der bølge og troede jeg pludselig kunne alt og hjernen kørte på et overdrive.....sov også dårligt i nat, så det har nok også noget at skulle have sagt. Nå men i morgen er en ny dag - håber den bliver bedre. Må jo nok forvente at det hele ikke bare vender overnight og være lidt mere tålmodig.

Er du i medicinering med det samme som mig og af samme årsag? Altså kun hvis du vil dele...ellers helt okay.

Rigtig god weekend og tak igen.

Det tager tid - fat mod

Written by blå 5. okt 2019 11:55

Kære du, ærgerligt at du oplever at det dykker nu men husk at medicinen IKKE kan virke optimalt endnu. Du må endelig ikke droppe pillerne, lov mig at give dem tid. Jeg selv får noget der hedder Brintelix grundet OCD og depression. Det tog også tid. Sertralin har jeg ikke rigtig erfaringer med men indkøringsfasen tager altid tid. Jeg synes du skal glæde dig over at være kommet i behandling, det er første skridt til bedring. Og det skal du være stolt af. Vent du nu og se, ting tager tid - også medicinindkøring. Ha nu en god weekend. Kh Henrik

Må være tålmodig....

Written by septembersol 5. okt 2019 18:07

Tak for opbakningen, Henrik! Jeg holder ud endnu.....det er stadig det samme, ingen ændring eller noget løft....så må bare se dagene an. Måske min dosis er for lav......men det er stadig kun dag 11 i dag, så jeg må nok bare væbne mig med tålmodighed....suk.....hvis det lille løft jeg fik i onsdags er alt hvad det kan blive til, så er det altså virkelig skuffende....måske jeg har for høje forventninger, men drømmer bare om at komme op til overfladen og være glad og have lyst til at være social, arbejde mv.. Men ligesom med alt medicin er der jo ingen garantier, men men men nu må vi se...måske jeg er heldig at det snart vender, jeg er alt for utålmodig :)

Ahhh okay - tak for tilliden.......håber medicinen hjælper dig og at du har en okay god hverdag uden for mange gener. Og rart at høre at det også tog noget tid før det virkede, så er der håb forude. Og ja - du har helt ret - det er et kæmpe skridt i den rigtige retning at være begyndt i behandling.....det må jeg glæde mig over.....tak for støtten.

Rigtig god weekend tll dig også.





Tanker

Written by blå 6. okt 2019 12:30

Hej igen, jeg har tænkt meget over hvordan du har det og hvordan du kan få det bedre. Jeg synes som tidligere skrevet at du i første omgang skal lade der gå ca 3 uger endnu for at se om virkningen indtræffer. Men, hvis ikke, så synes jeg du skulle bede om henvisning til psykiater da han bedre kan finde den rette medicin og dosis. Det er jo det han er uddannet til. Jeg er selv hos psykiater og udover det medicinske er der også tid til samtale. Det er en virkelig tryg løsning. Du må gerne kontakte mig privat hvis du f.eks. vil vide hvem jeg kan anbefale. Rigtig god weekend.
Kh Henrik.

Håber det går bedre

Written by blå 9. okt 2019 19:17

Hej, håber det går bedre. Glem mit sidste indlæg. Det var blot ment godt. Selvfølgelig kunne jeg ha formuleret mig bedre....Bh Henrik

Ingen ændring....suk

Written by septembersol 12. okt 2019 15:47

Hej Henrik.

Beklager stilheden - har haft nogle heftige dage på job, med arbejde om natten også, så overskuddet ha været minimalt - det har været lidt for hårdt og stressende. Pillerne virker stadig ikke og er blevet mere trist de sidste par dage og meget træt. Er efterhånden ret opgivende...det virker som om det aldrig kommer til at blive bedre.

Tak for tippet ang. psykiater - jeg skal faktisk have booket tid hos én i næste uge. Har simpelthen glemt det hver dag. Men det bliver næste uge. Det har jeg villet længe, der er virkelig lang ventetid, men jeg må bare holde ud. Skal til egen læge næste uge og der må jeg høre hende om vi skal sætte dosis lidt op.....det er så opslidende at de ikke rigtig giver en effekt endnu. Men jeg er nok også kommet for sent i gang med dem, da det her jo efterhånden er mange måneder jeg har haft det skidt. Håber snart noget vender......har brug for et lille lys....

1000 tak for tankerne, og du havde slet ikke formuleret dig dårligt - jeg sætter bare pris på omsorgen i denne tid, hvor det også er svært for mig at dele det her med mine nærmeste.....

1000 tak og rigtig god weekend.

Ærgerligt men godt med psykiateraftale

Written by blå 13. okt 2019 16:48

Ærgerligt det ikke går bedre men det glæder mig at du tager kontakt til psykiater. Det må du endelig holde fast i. PS: Nogle har kortere ventetid, særligt nystartede. Desværre kan jeg jo ikke oplyse om min her i et offentligt forum men han har feks ikke så lang ventetid. Alt det bedste ønskes du. Mange hilsener Henrik