11. juli 2010
Tit drømmer jeg om at vinde i lotto, eller i tips, men derefter kommer der tankerne, så som om jeg egentlig godt må vinde, når jeg nu får førtidspension og boligsikring.
Hvad ville der ske hvis min drøm engang blev opfyldt ?
Hvis jeg fx. vandt 70.000 måtte jeg så købe en bil, eller skulle jeg leve af dem?
For hvorfor gå og drømme hvis man en dag vinder og man så ikke må bruge dem men skal leve af dem.
Jeg har prøvet at søge på nettet efter reglerne men kan ikke lige finde ud af det.
Kan jeg trygt drømme videre eller?
Jeg er et mennesker der bekymre mig om alt og ville hade at gøre noget forkert, hvis det engang skulle ske, så kan i ikke forklare det så jeg kan forstå det, for lige nu er jeg mest bekymret for at vinde samtidig med jeg alligevel drømmer.

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 16. juli 2010
Kære brevskriver
Ja, du kan trygt drømme videre. Dels er den statistiske mulighed for at vinde jo ikke stor, dels vil det ikke få nævneværdig betydning, hvis du står med 70.000 kr. i relation til førtidspension og boligsikring.
Det er noget helt andet, hvis vi taler om kontanthjælp, men det er jo ikke aktuelt.
Du oplyser ikke, om du har førtidspension efter gamle eller nye regler, d.v.s. før eller efter 1. januar 2003, hvor vi fik den nye førtidspension.
Under alle omstændigheder er det sådan, at kun indtægt har betydning for beregning af pension og boligsikring. Formue har kun betydning med hensyn til afkast.
En lottogevinst skal betragtes som formue. Hvis du placerer formuen, kan den give afkast (renter), men selv med f.eks. 5% afkast af 70.000 kr. vil det svare til en årlig renteindtægt på 3.500 kr., og det vil ikke have nogen særlig betydning, medmindre du i forvejen har andre øvrige indtægter ud over pensionen.
Og så er 5% jo heller ikke realistisk ved almindeligt bankindestående, indlånsrenten er jo væsentligt lavere i disse år.
Men hvis du har pension efter gamle regler (højeste, mellemste, almindelig/forhøjet førtidspension) har både afkast og formue betydning, når man f.eks. søger personligt tillæg og helbredstillæg, f.eks. til medicin og tandbehandling.
Du har også lov at disponere over din formue og f.eks. købe en bil eller andet uden at det får betydning for din pensionsberegning.
Så drøm du roligt videre.
Venlig hilsen
Aase Sveistrup
Socialrådgiver