12. november 2014
Hej
Jeg er 30 år, og har kæmpet med depression og stress on/off det meste af mit liv, men har haft meget svært ved medicinering pga mange bivirkninger og at medicinen gjorde mig uinteresseret og ligegyldig overfor ting i min hverdag. Jeg er nu under udredning for stille ADHD og er lige startet på Lamotrigin for depression og er nu oppe på 50mg. Jeg er sygemeldt (for 2. gang i år) og er nu blevet fyret med udgangen af februar pga for meget sygefravær.
Mit spørgsmål er ang. Sygedagpenge og konsekvenserne af fyring.
Jeg har aldrig kunnet arbejde fuldtid, og har haft meget svært ved at gøre en uddannelse færdig, pga manglende overskud, ekstrem træthed, stress og depression. Det er altid ramlet sammen for mig når der har været for press på, og det er også grunden til at jeg aldrig har kunnet arbejde fuldtid. Det har jeg altid accepteret og har kun søgt arbejde på deltid. Men efter jeg har fået mine 2 børn, er det gået helt ned af bakke. Det er også derfor jeg er under udredning for stille ADHD. Jeg har de sidste 2 1/2 år arbejdet 25 timer om ugen i et køkken, et arbejde jeg rigtig godt kunne lide, men overskudet manglede mere og mere og trætheden blev til udmattelse og var første gang sygemeldt okt 2013 til feb 2014. Og nu igen fra okt 2014.
Jeg er så blevet fyret, og opsigelses perioden er på 3 mdr, så det er til udgangen af februar.
Jeg er i fagforening, men ikke A-kasse da jeg slet ikke har kunnet finde pengene til det, vi har et meget stramt månedsbudget.
Mit spørgsmål lyder på: hvad sker der så efter min opsigelses periode?
Min læge har vurderet at jeg nok ikke er klar til arbejde lige foreløbig, og at jeg bliver nød til at finde en løsning der er holdbar så jeg har overskud til familien, og kunne være mor til mine 2 børn, 3 og 6 år. Uden at gå ned med depression og stress hele tiden.
Hvordan er reglerne for sygedagpenge, og videre forløb og er der forsøger pligt i sådan en situation?
Jeg har prøvet at ringe til kommunen, men blev kastet rundt mellem forskellige personer og skulle forklare min situation forfra hele tiden og alligevel var der ingen der kunne give mig et svar/rådgive mig på hvad jeg skulle gøre...
Jeg håber at i vil svare på mit spørgsmål, og ser frem imod at læse jeres syn på min situation.
Mvh, Lyngk

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 28. november 2014
Kære Lungk
Tak for din
mail, hvori du stiller en række spørgsmål til hvad der kommer til at ske efter
din opsigelsesperiode. Aller først vil jeg lige nævne, at hvis du vil have et
hurtigt overblik over de nye sygedagpengeregler, kan du fx gå ind på Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekrutterings hjemmeside og læse pjecen ”HVORDAN OG
HVORNÅR KOMMER DE NYE REGLER TIL AT VIRKE FOR DIG? FÅ ET OVERBLIK OVER
SYGEDAGPENGESYSTEMET” (du kan Google titlen, så kommer pjecen frem).
I det
følgende vil jeg kort fortælle, hvad der fremadrettet kan komme til at ske i
din sag samt opfordre dig til, hvis du kun har råd til enten fagforening eller
a-kasse, bør du bruge pengene på a-kassen, således at du kan få understøttelse,
hvis du bliver ledig.
Du skriver,
at du har prøvet, at ringe til kommunen og bliver kastet rundt mellem
forskellige personer. Det du skal gøre er, at ringe til din kommune og fortælle
at du har en sygedagpengesag og bede om at få at vide HVEM der er din
sagsbehandler. Du bliver nok indkaldt til et møde med din sagsbehandler og så
må du fortælle hende/ham, at du har svært ved at passe et arbejde på fuld tid.
Det er muligt at din sagsbehandler vil have dig både lægeligt og arbejdsmæssigt
vurderet. Det er vigtigt, at du forstår hvad der evt. sættes i gang og du skal
blive ved med at spørge til du forstår, hvorfor du skal gøre det forskellige.
Du har krav på at få forklaret hvorfor og med hvilket formål, kommunen evt.
sender dig til læge eller i afklaring for at finde ud af hvad din arbejdsevne
er.
Kommunen
sender et såkaldt oplysningsskema til dig, som du skal udfylde. Du skal oplyse
kommunen om din sygdom. Du skal også oplyse, hvor lang tid du forventer, at
sygemeldingen vil vare, og give dit bud på, om sygdommen påvirker din evne til
at arbejde fremover. Kommunen bruger oplysningerne til at få den bedst mulige
indsigt i din situation.
Det er sådan, at udbetalingen af sygedagpenge ophører, når
der er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under
sygdom, i mere end 22 uger i de 9 forudgående kalendermåneder. På det tidspunkt
skal din sagsbehandler vurdere din situation, herunder om sygedagpengeperioden
kan forlænges. Det kaldes revurderingstidspunktet.
Måtte
kommunen vurdere, at du kan forlænges efter sygedagpengereglerne vil du
fortsætte med at modtage sygedagpenge i en given periode efter de 22 uger. Der
vil her være flere muligheder og aktiviteter, som din sagsbehandler kan
iværksætte alt efter, hvilken forlængelseskategori du i givet fald måtte
opfylde. Sygedagpengeydelsens størrelse vil bero på en konkret beregning, idet
sygedagpengene beregnes i forhold til din hidtidige lønindtægt.
Hvis
kommunen ved revurderingen efter 22 uger finder, at du ikke er omfattet af en
af forlængelsesreglerne, men på den anden side stadig ikke er rask nok til at
varetage ordinært arbejde (altså fortsat vurderes uarbejdsdygtig), har du ret
til et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse. Ressourceforløbsydelsen,
som man modtager under hele dette forløb, svarer til niveauet for kontanthjælp
(forsørgerniveau hvis børn). Ydelsen er ikke afhængig af hverken formue eller
en eventuel ægtefælles eller samlevers indkomst og formue.
Jobafklaringsforløbet består af forskellige
tilbud, som kan stabilisere og forbedre din fysiske, psykiske og sociale
situation, og indsatsen tager udgangspunkt i dine behov.
Jeg har i
ovennævnte forsøgt at skitsere hvordan et forløb kan være, men det er
kompliceret at rådgive fyldestgørende via et mailsvar, bl.a fordi der er mange
oplysninger i din sag, som jeg jo ikke har her og reglerne er mange. Du er
derfor velkommen til at ringe til Socialrådgiverlinjen, så vi kan rådgive dig
mere specifikt og hvor du kan stille supplerende spørgsmål.
Med venlig
hilsen Socialrådgiverlinjen