4. november 2015
jeg er en pige på 22 år. jeg har en svær depression som jeg prøver selv at gøre meget ved, men det der er mest tilbage vendene af alle tvivl er : hvordan kan jeg være en god kæreste når depressionen fylder så meget?
jeg bliver ofte i tvivl om jeg er god nok, om han elsker mig trods han siger det og det ender ud i bizare tanker som "han er mig utro" , har arbejdet meget med automatiske tanker og tror selv det bunder i min usikkerhed på mig selv, men har i råd til hvordan jeg kan være en god kæreste så hele forholdet ikke bliver "spist" af min depression og jeg har jo gode dage men det er på de dårlige dage alle disse tanker om min kæreste kommer, hvilket jeg godt kan se er forkerte tanker at have på mine gode dage. ser frem til at høre fra jer.

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 30. november 2015
Kære Put, 22 år.
Tak for dit brev.
Jeg ville meget gerne vide,, "hvad du selv prøver at gøre meget ved", men det står ikke på linjerne. Imidlertid kan jeg se, du gør dig nogle væsentlige tanker omkring dit parforhold, - der mangler bare en vigtig ting :
Hvad gør du, hvor du tager udgangspunkt i dig selv? Hvad sker der for dig på de "gode" dage, - og hvad sker der på de "dårlige"?
Her vil jeg anbefale ganske nøgtern dagbogsskrivning, så du husker, hvad du gjorde på de"gode"/"dårlige" dage, - og kan omsætte de "gode" til dagen imorgen.
Det giver også din kæreste en chance for at møde dig, som den du er og den, han holder af! Og så er det altid vigtigt at vise det over for ham. For du kan have de varmeste følelser, men forbliver det på tankeplan, så tæller det ikke.
Hellere et ekstra kram, end mange tanker om, hvordan det vil være at miste ham, hvor dejlig han er etc.
Gå igang, -hellere idag end imorgen, - og skriv igen såfremt du vil have en vej til næste trin.
Mange hilsener
Lene Røpke
praktiserende psykolog