Læs dagbog

Mørket svinder

En side i dagbogen "Livet op og ned..."
Skrevet af Bipolarix 7. juni 2018 23:59

Det har gået bedre i et par dage nu.
Er kommet ud på den anden side uden indlæggelser og ECT :)
Og det varede ikke længe denne gang...
Men sådan er det at være bipolar..
Det skifter sommetider lyn hurtigt...

En gang imellem bliver tingene sorte for mig...
Jeg bliver vred på verden, vred på politikere, og vred på mennesker som nægter at tage sig af realiteterne.

Nogle mennesker nægter at se på det de godt ved er i stykker...
I stedet for at gå til problemerne, vælger de at læse horoskopet, eller gå til en klog kone...

Man siger at vi lever i et oplyst samfund, men sandheden er snarere at vi søger de resultater vi gerne vil have, i stedet for at gå til realiteterne...
Kloge koner og andre "alternative" udfører arbejde som psykologer og psykiatere har meget lange og videnskabelige uddannelser i..

Hvis lortet skal overvindes, er man pinedød nødt til at grave sig ned i det, betragte det, og forstå...

Det er videnskab, og det er hvad vi reelt har.
Psykologi
Terapi
Psykiatri (medicin bla.)

Man går sgu heller ikke til en healer med et brækket ben, vel?
Hvorfor så med et brækket hovede?
Hvad er der af evidens i det?



Jeg tror ikke vi altid kan forstå hvordan andre mennesker har det.
Jeg kan i hvert tilfælde ikke.

Der er et menneske som jeg med 95% sikkerhed kan stille en klinisk diagnose på.
Men det samme menneske vil ikke konsultere en specialist på området.
Det skriger om sygdomsfornægtelse og selvfornægtelse i første potens..
Men man kan selvfølgelig altid støtte...
Men hvad er det man støtter?



Jeg tror at det er bedst jeg stikker pipen ind nu..
Bip.







Kommentarer fra andre brugere

Hej Bip, godt at høre, at det vender for dig .

Er det ikke sådan for alle mennesker , tror du, at vi nogle gange får nok ? Jeg bliver også vred på samfundet og verden og syntes bare, at alt kører i den forkert retning og dem , der ikke ser , det de må have skyklapper på . Jeg er meget samfundskritisk .

Jeg ville ønske, at jeg havde den samme tiltro til det etabelerede behandlersystem som dig, men det har jeg desværre ikke . Jeg har oplevet for mange episoder , hvor de profesionelle ( læger-psykiater-psykolog) ikke har været særlig dygtige til at spotte /opdage /behandle sygdom , de er ikke klogere åbenbart, tænker jeg ofte . Så jeg forstår godt, at mange søger alternativ behandling og tager sagen i egen hånd . Det gør det så heller ikke bedre , at sundhedsvæsnet er underlagt gigantiske sparekrav , som snart bevirker, at vi kan sammenligne os med u-lande . Hvad skal det ikke ende med ??? Jeg frygter sgu fremtiden .

Forsat god bedring Bip , kh mosi

Skrevet af Mosi123, 8. juni 2018 10:57

Hej Bip

Jeg er utrolig glad for at høre at det lysner.
Det fortjener du.

Jeg ville ønske jeg havde din tillid og tiltro til systemet. Men jeg er paranoid og angst for systemet og dem som repræsentere det.

Mange knus og tanker

Skrevet af ungpige, 8. juni 2018 15:40

Hej Mosi og Ung.


Uanset det er blevet sværere at opsøge den rette behandling, så er det stadig det eneste reelle vi har.
Den etablerede behandling bygger på forskning og beviser.
Og rigtig, rigtig mange bliver behandlet effektivt i dagens danmark.
Men det kræver af patienterne at de tilslutter sig, og accepterer behandlingen.
Det gør mange ikke, og derfor er der også mange som oplever dårlig behandling, som ellers kunne have været behandlet.

Kapaciteten, den manglende kapacitet, er naturligvis også et stort problem.
Men det ændrer ikke på at den etablerede behandling er det bedste vi har.
Privat eller offentlig.
Det er dér løsningen bør søges, det er dér ekspertisen er...

Det er selvfølgelig rigtigt at det kan være svært at få den rette behandling, eller behandling i det hele taget.
Men det ændrer ikke på at det er den bedste (eneste) mulighed.
Det ER der ekspertisen er...

Faktisk kan man jo se det ret tydeligt her på siden...
De kliniske lidelser bliver behandlet ret effektivt.
De fjernes ikke, men der kan opnås et tilfredsstillende liv.

Det sværeste er kampen for i det hele taget at få en ordentlig behandling.
Men det bliver jo afgjort via stemmesedlen blandt andet.
Vi kommer ikke langt den vej ved at stemme på Venstre eller Liberal Alliance...
Så også dét afhænger af personlig vilje.


Kære Ung.

Jeg ved godt at det er svært for dig.
Men du holder dig til.
Og det er det vigtige.

Ingen kan hjælpe dig ret meget hvis du ikke selv vil acceptere det.

Kloge koner og andet trylleri kan heller ikke.

Men du ved hvor hjælpen er, så du skal nok komme der ud af.



Kærlig hilsen Bip.

Skrevet af Bipolarix, 8. juni 2018 17:19

Hej igen Bip,

Ja, det er selvfølgelig også bedst at have tiltro til det etablerede behandlersystem, at turde stole og betro sig der , men det samme system har givet min mand en kæmpe skade ved en fejloperation og en yderligere skade efterfølgende ved fejlmedicinering , begge mine forældre løb til lægen i et væk igennem lang tid uden , at lægerne spottede kræft , så det er så som så med min tiltro . Selvfølgelig skal man være positiv og tænke på de mange, der så får god hjælp , men samtidigt opfatter jeg systemet langt henad vejen som en del af medicinalindustrien, så selvfølgelig skal man være kritisk .

Ungpige er jo selv sygeplejerske , så hun kender systemet indefra og hendes skeptis fortæller meget , syntes jeg . Men godt, at du har din tiltro , respekt for det, din behandling har jo også hjulpet dig .


Ja, det kan være svært at forstå, at folk stemmer som de gør , at et parti som venstre med løkke ved roret har statsminister posten , jeg undrer mig også .

Kh mosi

Skrevet af Mosi123, 9. juni 2018 07:44

Hej igen, Mosi.

Hvad vil du stille i stedet?
Jeg er lidt nysgerrig i forhold til hvor du mener at vi bedst får behandlet vores lidelser?

Kh. Bip.

Skrevet af Bipolarix, 9. juni 2018 11:14

Hej igen Bip,

Jamen, det er også rigtig svært , for hvad gør man så , når man har mistet tilliden til systemet ?? Jeg er jo selvfølgelig blevet meget kritisk efter mine /vores oplevelser i familien . Jeg tænker ofte, at jeg er mere inde i nogle emner end f.eks vores praktiserende læge fordi jeg reseracher en del inden mødet , hvor lægen er mere allround . Jeg læser generelt mange udenlandske artikler om de emner , der har interesse for at se holdningen i andre lande kontra vores . F.eks ang hormonbehandling i overgangsalderen , så er vi meget mere rundhåndede mht til kunstig hormonbehandling end f.eks tyskland og de andre nordiske lande måske pga en stærk medicinalindustri, der rask væk inviterer læger på golfweekendophold m.m . Vi har jo alle hørt, at vi skal holde øje med vores lægers kaffekrus /kuglepenne , så vi kan se, hvem der sponsorerer .

Mht sygdom om det er fysisk eller psykisk , så kræver det jo en del at være så kritisk og stille de kritiske spørgsmål , det kræver ofte, at man har en frisk pårørende ved sin side ellers magter man det jo ikke , og det er jo ikke alle forundt at have det . Så er det måske nemmere at vise tillid .

Der var vist en sag for nylig, hvor medicin til svært psykisk syge viste sig at være falsk og det er jo virkelig med til at underminerer tilliden til systemet , syntes jeg .

Men igen, det er svært . Jeg har selv takket nej til en anbefalet operation fordi jeg læste om de mange fejl, der kunne opstå under sådan en operation og ovenpå vores oplevelser med min mand , så syntes jeg ikke , at vi magtede mere , hvis uheldet var ude . Det var fjernelse af livmoderen pga en stor muskelknude . Da jeg så kom i overgangsalderen , så skrumpede den helt naturligt ind pga manglende østrogen påvirkning , og så var den operation sparet ! Og det havde jeg faktisk læst mig til inden , men lægen var ikke enig . Så jeg er kritisk fordi det ofte betaler sig . Og det er ikke det eneste tilfælde . Min far sad som patient på psykiatrisk hospital 1 måned inden, at han døde , men det var en somatisk sygdom , kræft , men det benægtede psykiateren indtil at jeg forlangt at min far kom til en grundig hospitalsundersøgelse på Herlev , hvor man fandt så kraftig fremskreden kræft , at han døde 4 dage efter , chokerende !

Så jeg skriver ikke dette for at tage modet fra nogle , man skal da endelig nære tillid til det , som man tror på , jeg har bare erfaret , at det lønner sig at være kritisk .

Kh mosi

Skrevet af Mosi123, 9. juni 2018 12:44

Hej Mosi :)

Tak for svar :)


Jeg er helt enig med dig i at man skal forholde sig kritisk.
Så langt, så godt.

Det rykker bare ikke på hvor ekspertisen findes.

Ja, man skal være stærk for at være syg, og jeg har også oplevet ting i systemet som vil få de fleste til at blegne og undres.

Men faktum er, at jeg ikke ville have været i live i dag, uden den fornødne ekspertise fra læger, psykiatere og psykologer.
De var og er, de eneste muligheder jeg reelt har.


Det gør mig ondt med din far.
Meget.
Og det var ikke i orden.

Jeg oplever dog ikke at den største hindring i systemet er medicinalindustrien.
Heller ikke selv om den meget nemt kan kritiseres med rette.

Den første sundhedspolitik i dagen Danmark er hovedfjenden.
Man har indført kost/bennefit på sundhedsområdet, og det udhuler i dén grad mulighederne for en effektiv behandling.
Det slår for mange ihjel som kunne have været reddet...

Men vi er også nødt til at se på det som faktisk lykkes.
Mange her inde har fået en hjælp de ikke kunne have undværet.
Og de allerfleste som er motiveret for at komme videre, kommer det også.
Netop motivationen mangler tit.
Det er svært at behandle nogen som ikke vil behandles.
Det kan du også finde eksempler på her inde.

Men ja, jeg er enig med dig.
Det kunne være så uendelig meget bedre, vores sundhedsvæsen.


Håber du får en god weekend.
Kærlig hilsen Bip.

Skrevet af Bipolarix, 9. juni 2018 15:54

Hej igen Bip , og tak for en god debat :) jeg håber også, at du havde en god weekend .

Jeg er helt enig med dig i, at det er der , hvor ekspertisen er , om man så kan stole på den eller ej . Og du har ret, vi skal huske på, hvor mange der bliver reddet og hjulpet .

Jeg er ikke helt inde i kost/bennefit problematikken og hvordan det udhuler behandlingsmuligheder . Hvis jeg forstår det ret , så går kost/bennefit ud på, at se på, hvordan vi får mest for pengene i sundhedssystemet , og det er vel i grunden en god ide, tænker jeg , men det er svært at gøre menneskeliv op i kroner og øre , det giver jeg dig helt ret i , for hvem skal så behandles og hvem skal ikke .

Du har helt ret i, at motivationen også skal være der, hvis en mulig behandling skal lykkedes og det kræver det energi at komme afsted til lægen og videre i systemet og det har man ofte ikke , når man er syg .

Lad os håbe på en bedre regering til næste valg , kh mosi og pas på dig

Skrevet af Mosi123, 11. juni 2018 13:02